skip to Main Content
مشخصات سیستم نمای لامل

مشخصات سیستم نمای لامل

صنعت مدرن و متنوع معماری در دنیای امروزی، دستخوش تغیرات بسیاری گشته است. اگر به دنبال اطلاعاتی راجع به مشخصات سیستم نمای لامل هستید، خواندن مقاله ذیل می تواند برایتان آموزنده باشد.

نمای لامل یا همان نمای کرتین وال یا نمای شیشه ای کراتین وال، یکی از سیستم های نمای مدرن ساختمانی بوده که ساختاری خود ایستا داشته، به این معنا که وزن بالای شیشه، بر روی سازه کرتین وال یا همان لامل ها و شاسی کشی های مربوطه سنگینی می کند و هیچ بار مرده ای حاصل از وزن شیشه ها و بار انرژی های حاصل از باد، طوفان و … که متوجه پوسته خارجی (نما) می باشد، متوجه خود ساختمان نخواهد بود. به اصطلاح سیستم نمای لامل یک سازه مجزا محسوب می شود.

بیشتر بدانید:نمای کرتین وال چیست و چه تفاوتی با سایر نما های دیگر دارد

 

مشخصات سیستم نمای لامل: نمای لامل چیست؟

مشخصات سیستم نمای لامل

قبل از پرداختن به نمای لامل بهتر است کمی با کرتین وال آشنا شویم که نمای های لامل برگرفته از این نوع نما هستند. نمای کرتین وال از نماهای شیشه ای به شمار می رود که در سال های اخیر توسط مهندسین ابداع شد. منظور از لامل در نمای کرتین وال همان ساختار آلومینیومی است که شیشه بر روی آن نصب می شود و به نوعی به عنوان پر کننده نیز تلقی می شوند.

لامل ها یا همان پروفیل آلومینیوم در نمای لامل بیشتر نقش محوری دارند و در دو بخش افقی و عمودی روی سازه پیاده می شوند. این نما بسیار قابل انعطاف بوده که از استحکام و مقاومت بالایی نیز برخوردار است و بسیار زیبایی و مدرن می باشد. به دلیل مقاومت بالا در برابر زلزله کاربرد بسیاری در نما سازی امروزی دارد.

نمای لامل در برابر نیروی زلزله مقاومت بالایی از خود نشان می دهد، و همچنین در برابر نیروهای جانبی نظیر باد بسیار مقاوم است. نمای لامل در تنوع مختلفی تولید می شوند و در بسیاری از کشورهای جهان به خصوص کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گیرند.

قطعا شما نیز در سفرهایی که به کشور های دیگر داشته اید از نزدیک برج های بلند شیشه ای را دیده اید. بیشتر نماهای آنها از نمای لامل شکل گرفته است. نمای لامل چندین سال است که در کشور ایران نیز مورد استفاده مهندسین قرار گرفته و در بیشتر پروژه ها شاهد استفاده از آنها هستیم.

منظور از لامل در نمای کرتین وال همان ساختار آلومینیومی است که شیشه بر روی آن نصب می شود و به نوعی به عنوان پر کننده نیز تلقی می شوند.

مشخصات سیستم نمای لامل: لامل به چه معناست؟

مشخصات سیستم نمای لامل

در نمای کرتین وال یک زیرسازی توسط پروفیل های آلومینیومی جهت سوار شدن شیشه بر روی آنها بایستی انجام شود. به این زیرسازی انجام شده توسط پروفیل های آلومینیومی لامل گفته می شود. زیرسازی نمای کرتین وال یا همان لامل نمای کرتین وال به صورت شبکه ای از اعضای عمودی (مولیون) و افقی (ترنسم) اجرا و ایجاد می شود.

در اجرای لامل های نمای کرتین وال، معمولا لامل های افقی از طول کمتری نسبت به لامل های عمودی برخوردار هستند اما عرض آنها با هم برابر است. دلیل اینکه لامل های افقی و عمودی در طول با هم اختلاف دارند این است که بیشتر بار و وزن شیشه بر روی لامل های عمودی می باشد. قابل ذکر است که برخی از طراحان به جهت زیبایی بیشتر لامل های افقی و عمودی را هم اندازه در نظر می گیرند.

مزایای استفاده از لامل در نمای ساختمان

مشخصات سیستم نمای لامل

سیستم کرتین وال پوشش بیرونی ساختمان است که با هدف انتقال نور به لایه های درونی ساختمان و همچنین ایجاد نمایی زیبا مورد استفاده قرار می گیرد. نمای کرتین وال به گونه ای طراحی شده است که در برابر باد و نفوذ آب مقاوم است و هرگونه فشار و وزن وارد شده به سازه؛ از طریق لامل به دیوارهای ساختمان و سپس به زمین وارد می کنند. یکی از دلایل مهم استفاده از لامل و کرتین وال در نما این است که این سازه فلزی به دلیل استفاده از آلومینیوم، سازه ای بسیار سبک است.

در حالی که این سازه سبک است، اما مقاومت بالایی در تحمل فشارهای عمودی و افقی سازه دارد. علاوه بر این فشارها و تنش های ناگهانی که در اثر عوامل طبیعی همچون زلزله ،بر ساختمان وارد می شود، توسط لامل به دیوارهای ساختمان منتقل می گردد.

در طراحی لامل، شیار هایی تعبیه شده است که بتوان لاستیک های EPDM جهت اعمال ترمال بریک (Thermal Break) برای شکست حرارتی به آن متصل نمود. برای بالاتر رفتن سطح عایق بندی کار در برخی از سیستم های نمای کرتین وال از لاستیک های پلی آمید نیز استفاده می شود.

 

مشخصات سیستم نمای لامل: انواع لامل

مشخصات سیستم نمای لامل

لامل های ارائه شده در بازار انواع مختلفی را به خود اختصاص می دهد که از لحاظ جنس متریال به دسته های ذیل طبقه بندی می شوند :

  • لامل آلومینیومی
  • لامل فولادی
  • لامل چوبی

مصالحی که برای ساخت نمای لامل استفاده می شود باید حتما سبک و قابل اتصال با دیگر مصالح باشد تا به راحتی به سازه اصلی ساختمان متصل شده و در برابر عوامل محیطی مقاوم باشد.

از مهمترین و پر استفاده ترین مصالح برای ساخت نمای لامل، پروفیل های آلومینیومی هستند که سبک بوده و قابلیت برش و اتصال به هر شکلی را دارند. این متریال استفاده فراوانی در ساخت نمای لامل دارد.

عایق بندی در مشخصات سیستم نمای لامل

مشخصات سیستم نمای لامل

برای عایق بندی نمای لامل، روش های مختلفی وجود دارد و نحوه انجام عایق بندی بیشتر بسته به نوع سیستم نمای کرتین وال می باشد. متداول ترین عایق برای اجرای نمای لامل استفاده از لاستیک های EPDM است. در این روش بر روی پروفیل آلومینیوم شیار هایی تعبیه شده است که بتوان لاستیک های EPDM را درون آنها جای داد، تا از ورود عوامل محیطی به درون ساختمان جلوگیری کند.

از مصالح مهم برای برای بالاتر رفتن سطح عایق بندی در نمای لامل می توان به لاستیک های پلی امید اشاره کرد. نحوه انجام عایق بندی لامل با این لاستیک ها بستگی به سیستم کرتین وال و روش طراحی آن دارد. برای مثال لاستیک های عایق در سیستم های فیس کپ در روی لامل قرار می گیرد و در سیستم کرتین وال فریم لس در درون لامل قرار می گیرد تا عمل عایق کاری به راحتی انجام شود.

در طراحی لامل، شیار هایی تعبیه شده است که بتوان لاستیک های EPDM جهت اعمال ترمال بریک (Thermal Break) برای شکست حرارتی به آن متصل نمود. برای بالاتر رفتن سطح عایق بندی کار در برخی از سیستم های نمای کرتین وال از لاستیک های پلی آمید نیز استفاده می شود.

مزیت عایق بندی با لامل

از مزیت عایق بندی با این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبکی ساختار و کاهش بار مرده ساختمان
  • افزایش مقدار نور ورودی به ساختمان
  • کاهش مصرف انرژی
  • سرعت بالای اجرا
  • عایق بندی کامل رطوبتی و حرارتی و صوتی
  • امکان ترکیب آسان با سایر سیستم های پوشش نما
  • امکان اجرا به صورت پیش ساخته و یا نیمه پیش ساخته
  • تنوع ویژگی های و آپشن های ظاهری سیستم
  • زیبایی و بخشیدن جلوه های خاص مدرن در شب و روز
  • امکان نصب انواع مدل های بازشو بر روی آن
  • کاهش هزینه های بهره برداری و نگهداری ساختمان
  • کیفیت بالای قطعات
  • تامین شرایط آسایش ساکنین
  • رفتار تنشی مناسب در مقابل نیروی زلزله

بیشتر بدانید:معرفی انواع لوور آلومینیومی

 

کلام آخر

 

 

مشخصات سیستم نمای لامل

اجرای یک نمای لامل دارای پیچیدگی های خاصی می باشد. استفاده از محاسبات دقیق و مهندسی, استفاده از متریال با کیفیت, دقت در اجرا و استفاده از اکیپ اجرایی با تجربه و متخصص همگی در دستیابی به یک نمای کاملا استاندارد تاثیر مستقیم دارند.

پیشنهاد ما به شما شرکت فرس میباشد. فرس نامی آشنا در صنعت تخصصی نما های مدرن است که افتخار همکاری با برندهای نا آشنای را در کارنامه خود دارا می باشد. جهت اطلاعات بیشتر، با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

Back To Top