skip to Main Content
معرفی اجزای نمای کرتین وال

معرفی اجزای نمای کرتین وال

ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی اجزای نمای کرتین وال بپردازیم. زیرا اطلاع از انواع کرتین وال و همچنین ساختار تشکیل دهنده آن ها می توانند به شما برای انتخاب مناسب ترین نوع این محصول کمک کند.

همانطور که در مقالات قبلی گفتیم کرتین وال یکی از پرکاربردترین نماهای شیشه‌ای است که به عنوان پوششی برای نمای بیرونی ساختمانها استفاده می‌شود. این پوشش کمک می کند تا به عنوان عایقی در برابر تبادل حرارت، آلودگی صوتی و نفوذ رطوبت عمل کند.

مزایای نمای کرتین وال

حتی می تواند منجر به افزایش مقاومت ساختمان در برابر لرزه های ناشی از اصابت بادهای شدید و یا زمین لرزه شود. یکی از مزایای قابل توجه استفاده از کراتین، امکان استفاده بهتر از روشنایی نور روز است که به این ترتیب کاهش مصرف انرژی برای تامین روشنایی ساختمان را به دنبال دارد.

کرتین وال ساختمان را نسبت به سرقت و دستبرد نیز  محافظت می کند. توجه داشته باشید که تمامی این مزایا در کنار عدم تحمیل بار مرده به ساختمان است.

بیشتر بدانید: مزایا و معایب نمای کرتین وال

سرعت نصب و اجرای نمای کرتین وال نسبت به سایر نماها بالاتر است. همین مسئله باعث شده تا مورد استقبال معماران و سازندگان واقع شود.

متریال اصلی در نمای کرتین وال

به طور کلی متریال اصلی در کرتین وال ها شامل نگهدارنده، اتصالات نصب و مصالح پرکننده است. برای نگهدارنده ها از پروفیل‌های آلومینیومی اکسترود شده و از شیشه به عنوان مصالح پرکننده فضای بین قاب های آلومینیومی استفاده می‌شود.

البته فضای بین قاب های آلومینیومی می تواند از مصالح دیگری چون چوب، کامپوزیت، فایبر سمنت برد، پلی کربنات و غیره نیز پر شود.

سرعت نصب و اجرای نمای کرتین وال نسبت به سایر نماها بالاتر است. همچنین با استفاده از این مدل نما می توان طراحی زیبا و متنوعی را برای ظاهر ساختمان ارائه کرد. همین مسئله باعث شده تا مورد استقبال معماران و سازندگان واقع شود.

انواع نمای کرتین وال

انواع کرتین وال انواع کرتین وال به سه دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  1. نمای کرتین وال قاب دار یا فیس کپ (face cap)
  2. نمای کرتین وال بدون قاب یا فریم لس (frameless)
  3. نمای کرتین وال نیمه قاب دار یا سمی فریم (semi frame)

مهمترین وجه تمایز این سه دسته در استفاده از درپوشهای خاص است که باعث می‌شود تا روش اجرای کرتین وال برای هرکدام تفاوت داشته باشد. در ادامه مطلب بیشتر درباره این سه دسته و اجزاء تشکیل دهنده آنها صحبت خواهیم کرد.

معرفی اجزای نمای کرتین وال فیس کپ

نمای کرتین وال قاب دار یا فیس کپ

اگر دقت کرده باشید برخی از مدل‌های کرتین وال دارای خطوط نمایانی هستند که دقیقا به این مدل کراتین وال قاب دار یا فیس کپ گفته می شود. در این سیستم قاب آلومینیومی در دورتادور شیشه وجود ندارد و شیشه مستقیماً بر روی ساختار آلومینیومی کرتین وال قرار می گیرد.

ساختار آلومینیومی کرتین وال لامل نامیده می شود. زهوار یا پروفیل نگهدارنده بر روی پایه لامل پیچ می‌شود تا شیشه را نگه داشته و از واژگونی آن جلوگیری کند.

سپس برای هوابندی و آب بندی کامل لامل، از لاستیکهای EPDM در نمای کرتین وال استفاده می شود. بر روی زهوار ها از درپوش‌های متنوعی با عرض ۵ سانتیمتر و فرم و طول های مختلف نصب می شود.

البته مدل فیس کپ خود به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  • نیمه درپوش دار افقی یا عمودی: در این مدل تنها یکی از خطوط عمودی و افقی با درپوش آلومینیومی پوشش داده می‌شود و سایر جهات باقی مانده توسط لاستیک‌های درزگیر آب بندی و هوابندی میشود.
  • درپوش دار کامل افقی و عمودی: در این مدل کلیه خطوط افقی و عمودی پوشانده می شوند.

مدل بدون درپوش یا بدون قاب پرکاربردترین نوع نمای ساختمان است. علت آن زیبایی و آب بندی کامل است که در عین حال نصب و جایگذاری آسانی نیز دارد.

معرفی اجزای نمای کرتین وال فول فریم لس

نمای کرتین وال بدون قاب یا فریم لس

به این مدل بدون درپوش یا بدون قاب گفته می شود که پرکاربردترین نوع نمای ساختمان است. علت آن زیبایی و آب بندی کامل است که در عین حال نصب و جایگذاری آسانی نیز دارد.

کرتین وال بدون قاب تنها دارای یک فریم است که از پشت شیشه را قاب می کند با استفاده از لقمه های آلومینیومی مخصوص و متحرک روی لامل نگه داشته می شود. در این صورت در نمای خارجی ساختمان تنها ژوین های مابین شیشه ها قابل مشاهده است.

یک تفاوت ویژه بین نمای شیشه ای فریم لس غیرکرتین وال با نمای کرتین وال شیشه ای فریم لس وجود دارد و آن این است که در نمای شیشه ای فریم لس غیرکرتین وال، از پروفیل آهنی به جای پروفیل آلومینیومی استفاده می شود. اگر به نمای کرتین وال شیشه ای فریم لس بنگرید، سطح شیشه‌ای یک دستی را مشاهده می کنید که رنگ های شیشه ای از زیر آن به صورت سایه مشخص است.

مدلهای کرتین وال شیشه ای فریم لس نگهداری و نظافت ساده تری دارند همچنین سرعت نصب آنها به دلیل عدم نیاز به استفاده از سیستم یونیتایز بالاتر است.

نوعی نمای کرتین وال فریم لس وجود دارد که به آن یو چنل (U channel) گفته می‌شود که تنها برای ساختمانهای با ارتفاع زیر ۲۰ متر کاربرد دارد. زیرا در این سیستم از قاب های آلومینیومی برای نگه داشتن شیشه استفاده نمی شود. بلکه به جای آن اسپیسر های مخصوص شیشه و قطعات کوچک آلومینیومی که در فاصله‌ای مشخص به هم متصل می‌شوند بکار می رود.

سپس این قطعات به شکل پازل در فضای داخلی اسپیسر قرار می گیرند. با استفاده از این روش می‌توان به نمای مشابه با نمای فول فرم لس اما با قیمت تمام شده پایین تر دست پیدا کرد.

بیشتر بدانید: تفاوت نمای کرتین وال با نمای شیشه ای فریم لس

معرفی اجزای نمای کرتین وال سمی فریم لس

نمای کرتین وال سمی فریم لس

مدل سمی فریم لس که به آن نیمه قاب گفته می شود در واقع ترکیبی منحصر بفرد از نمای کرتین وال فیس کپ و نمای کرتین وال فول فریم لس است. این مدل جلوه بسیار متفاوتی را به نمای خارجی ساختمان می دهد.

بر حسب طرح معماری در این روش برای تثبیت شیشه می توان در یکی از جهت های افقی یا عمودی از درپوش و در جهت های دیگر از لاستیک های عایق و یا چسب های با پایه سیلیکونی استفاده کرد.

اگر شما هم به استفاده از نمای کرتین وال برای پوشش خارجی ساختمان خود علاقه مند هستید، توصیه می‌کنیم تا از خدمات شرکتهای معتبر و خوشنام در این حوزه بهره مند شوید.

زیرا استفاده از متریال نامرغوب و بی کیفیت و همچنین عدم اجرای حرفه ای و اصولی کرتین وال باعث می‌شود تا نتیجه نهایی کار از دوام و کیفیت مطلوب برخوردار نبوده و چه بسا در آینده نزدیک هزینه‌های مضاعف را به شما تحمیل کند.

ما در این حوزه دپارتمان تخصصی نماهای مدرن فرس را به شما پیشنهاد می کنیم که از سابقه فعالیت بالا در زمینه نصب و اجرای انواع نماهای ساختمان بر خوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

Back To Top