skip to Main Content
مزایا و معایب نمای کرتین وال

مزایا و معایب نمای کرتین وال

اگر اطلاعات شما راجع به نمای کرتین وال اندک است، به شما پیشنهاد میکنیم، مقاله مزایا و معایب نمای کرتین وال را حتما بخوانید و با این مدل از نما بیشتر آشنا شوید. نمای شیشه ای کرتین وال در قرن نوزدهم با توسعه پانل‌های بزرگ شیشه‌ای پدید آمد و از دهه ۱۹۳۰ هنگامی که آلومینیوم برای اولین بار به عنوان ماده ساختمانی در دسترس قرار گرفت، به سرعت مورد توجه قرار گرفت.

بیشتر بدانید:نحوه ی اجرای نمای شیشه ای

این نوع نما اکنون از نزدیک با جنبش مدرنیسم و به ویژه با سبک بین‌الملل که در اواسط قرن بیستم محبوبیت یافت، ارتباط نزدیکی دارد. کرتین وال یک شکل مدرن و عاری از اِلمان ‌های تزئینی است که با تکرار واحدها و استفاده گسترده از شیشه مشخص تعریف می‌شود. این نما هنوز هم شهرهای مشهور جهان، زینت‌بخش نمای ساختمان‌های بلند است.

مزایا و معایب نمای کرتین وال: نمای کرتین وال چیست؟

مزایا و معایب نمای کرتین وال

Curtain Wall یک کلمه انگلیسی و معادل آن به فارسی دیوار پرده ای است. دیوار و پرده هر دو حائل هایی بین دو فضا هستند. یکی سخت و سنگین و دیگری سبک و قابل انعطاف است. در واقع هم استحکام و مقاومت دیوار را دارد و هم زیبایی و سبکی پرده را. از این رو نام آن را کرتین وال Curtain Wall گذاشتند.

نماهای کرتین وال از آنجا که هیچ باری از خود ساختمان را به دوش نمی کشند و تنها نیرویی که تحمل می کنند، نیروی وزن خودرو نیرو های جانبی نظیر باد است . به همین جهت به سازه های کرتین وال سازه های خود ایستا میگویند. نمای کرتین وال انواع و اقسام و زیادی دارد که پرکاربردترین آنها کرتین وال شیشه ای هستند.

کرتین وال ها در واقع شاسی ها و لامل هایی هستند که در اطراف پروژه قرار می گیرند. و شیشه هایی که قرار است به عنوان نمای ساختمان باشند، بجای اینکه روی خود ساختمان نصب شوند روی سازه کرتین وال نصب می شوند. از این رو وزن وارده بر ساختمان کاهش می یابد. این کاهش وزن سبب می شود که مقاومت ساختمان نسبت به زلزله افزایش یابد

نمای کرتین وال می‌تواند به صورت سفارشی طراحی و ساخته شود، اما به دلیل آن‌که اغلب ساختمان ها دارای نمای ساده هستند، کرتین وال را می‌توان به صورت پیش ساخته نیز تهیه کرد. سیستم‌های طراحی سفارشی معمولاً برای ساختمان‌های بزرگ با سبک طراحی معماری متفاوت کاربرد دارند.

همچنین طراحی قاب و پانل بسیار پیچیده است، زیرا آن‌ها نیاز به انجام چندین عملکرد ترکیبی به شرح زیر دارند:

  • انتقال بارها به سازه اصلی ساختمان
  • تهیه عایق حرارتی و جلوگیری از پل زدن و میعان سرد
  • تأمین آتش، دود و جدایی آکوستیک، این امر به ویژه در اتصالات بین کرتین وال و دیوارهای داخلی و کف‌ها دشوار است.
  • ایجاد سدی برای نفوذ آب
  • تسهیل حرکت و افتادگی
  • جلوگیری از سقوط از قاب به پایین
  • اجازه برای باز کردن راحت پنجره
  • جلوگیری از تجمع خاک

استفاده از کرتین وال باعث حفظ دمای داخلی شده و نیز کاهش مصرف انرژی برای سرمایش و گرمایش محیط را به همراه خواهد داشت. همچنین این سازه غیرباربر در مقابل اشعه فرابنفش مقاومت بسیار خوبی خواهد داشت.

مزایا و معایب نمای کرتین وال: مزایای کرتین وال

مزایا و معایب نمای کرتین وال

اگر بخواهیم مزایای این نما را به طور کلی تقسیم بندی کنیم باید چهار دسته زیبایی، انتقال نور، حفاظت در مقابل عوامل مختلف و ملاحظات سازه را در نظر بگیریم. بنابراین در این سه دسته به بررسی کاربردهای کرتین وال خواهیم پرداخت.

زیبایی

مزایا و معایب نمای کرتین وال

بدون شک یکی از مهمترین علل استفاده از کرتین وال استفاده از زیبایی آن است. کرتین وال قابلیت ترکیب با نماهای مختلف را در سازه‌ها دارد. با تغییر رنگ شیشه‌ها و قاب‌ها می‌توان دید افقی و عمودی متفاوتی ایجاد کرد.

یکی دیگر از کاربردهای زیبایی کرتین وال استفاده از آن در حالت ‌های گوناگون هندسی(مثل منحنی یا هرمی و …) است. در پیاده‌روها نیز می‌توان با نصب کرتین وال به صورت عمودی یا افقی( بالای پیاده رو) زیبایی خاصی به نمای شهر بخشید.

وجود کرتین وال در سازه‌ها دید بهتر و زیباتری را نسبت به اطراف ایجاد خواهد کرد. همچنین می‌توان با داشتن دیوار شیشه‌ای مناسب بین فضاهای مختلف در سازه دید زیبایی را نسبت به کل محیط فلت ایجاد کرد. این دیوار پارچه‌ای انواع مختلفی داشته و می‌توان از این تنوع انواع برای ایجاد سازه‌هایی منحصر به فرد از نظر معماری استفاده کرد.

انتقال نور

رساندن نور به خصوص در طول روز به محیط سازه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، با کرتین وال یا دیوار پرده‌ای انتقال نور به بهترین وجه به تمام نقاط سازه صورت گرفته و همچنین می‌توان با استفاده از شیشه‌های رفلکس یا رنگی مقدار نور داخل سازه را تنظیم کرد. همچنین سقف سازه می‌تواند کرتین وال با شیب حداکثر ۲ درجه باشد که در این حالت از نور طبیعی حداکثر استفاده لازم خواهد شد.

حفاظت

مزایا و معایب نمای کرتین وال

یکی دیگر از کاربردهای مهم کرتین وال حفاظتی است که در مقابل عوامل مختلف خارجی و داخلی ایجاد خواهد کرد. این دیوار از ورود گرد و غبار، آلودگی‌های محیطی و صوتی، آب باران به سازه جلوگیری کرده و همچنین در مقابل ورود فیزیکی توسط افراد و یا حیوانات(حشرات) نیز از سازه حفاظت خواهد کرد.

همچنین در پیاده‌رو‌ها و ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی قابلیت حفاظت در مقابل آفتاب و باران را ایجاد کرده و در اتوبان‌ها نیز به عنوان دیوار عایق صوتی قابل استفاده است.

اگر در نمای داخلی از کرتین وال استفاده شود، قابلیت حفاظت از صدا، باعث خواهد شد که صدای جلسات به بیرون اتاق منتقل نشود و همچنین دید کافی برای کنترل محیط کار وجود داشته باشد.

از دیگر استفاده‌های حفاظتی کرتین وال می‌توان به استفاده در طلا فروشی‌ها و بانک‌ها و … اشاره کرد که هم نمای مناسبی را در اختیار خریدار و یا مشتری قرار داده و هم دید عوامل داخل را برای کنترل محیط بیرونی بیشتر می‌کند و از طرفی با استفاده از شیشه‌های ضد گلوله و ضربه چند جداره امنیت داخل نیز تضمین می‌شود.

استفاده از کرتین وال باعث حفظ دمای داخلی شده و نیز کاهش مصرف انرژی برای سرمایش و گرمایش محیط را به همراه خواهد داشت. همچنین این سازه غیرباربر در مقابل اشعه فرابنفش مقاومت بسیار خوبی خواهد داشت.

ملاحظات سازه

استفاده از این شیوه در سازه، بار مرده را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد. کرتین وال معمولا در مقابل تکانه‌های ناشی از باد و زلزله به علت زیرسازی مناسب بسیار مقاوم است.

کرتین وال در مقابل آتش سوزی نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان داده و به دلیل بالا بودن درجه حرارت مورد نیاز برای آتش گرفتن شیشه زمان بیشتری را به آتش نشانان برای کنترل آتشسوزی‌های وسیع را خواهد داد. از دیگر کاربردهای کرتین وال می‌توان به قابلیت باز شدن پنجره‌های به کار رفته در آن به سمت داخل و خارج اشاره کرد.

نمای کرتین وال می‌تواند به صورت سفارشی طراحی و ساخته شود، اما به دلیل آن‌که اغلب ساختمان ها دارای نمای ساده هستند، کرتین وال را می‌توان به صورت پیش ساخته نیز تهیه کرد.

 معایب نمای کرتین وال

مزایا و معایب نمای کرتین وال

جوانب منفی این نما عمدتاً به دلیل هزینه های اضافی مربوط به ساخت و نگهداری کرتین وال است. به عنوان مثال، این نما در زمان اتمام کار ممکن است به شیشه و فولاد اضافی نیاز پیدا کند. متریال های استفاده شده می توانند در برابر عناصر آب و هوا (زنگ زدگی رسوبات معدنی ، لکه ها) آسیب پذیر شوند. در نتیجه، آن ها برای حفظ ارزش زیبایی شناختی خود نیاز به نگهداری منظم دارند.

به دلیل استفاده از نمای کرتین وال ممکن است هزینه های ساخت و ساز نیز کمی افزایش یابد. این می تواند به نیازهای خاص مانند کاهش انتقال حرارت توسط یک درصد معین مرتبط باشد که باعث افزایش هزینه در فرآوری شیشه ای خاص می گردد.

علاوه بر این، کرتین وال ها می توانند یکی از دلایل اصلی تاخیر پروژه باشند. نصب این نما ها ممکن است با شرایط نامساعد جوی به تأخیر بیفتند. این مورد به نوبه خود می تواند منجر به هزینه های اضافی برای نیروی کار و نیروی انسانی گردد.

کرتین وال شیشه ای هنوز به عنوان کانون طراحی انواع نماهای ساختمان عمل می نمایند. با این حال، مهم است که در زمان اجرا، ساختار نما به خوبی از نظر حرارتی و آکوستیکی تجزیه و تحلیل گردد تا سپس طرح های عملی قابل ارائه باشند. بعد از بررسی و طراحی، مورد مهم دیگر اجرا و نصب صحیح و تعمیر و نگهداری مداوم از نمای کرتین وال است.

بیشتر بدانید:نمای شیشه ای برای ویلا

کرتین وال ها نقش اساسی ای در نمای بیرونی ساختمان ایفا می کنند. بنابراین باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند و همچنین نوع آن متناسب با ساختمان انتخاب شود. در نتیجه پیش از خرید این نما باید با یک متخصص مشورت کنید تا نمای خریداری شده از کیفیت و استانداردهای مطلوب برخوردار باشد.

مزایا و معایب نمای کرتین وال

همچنین نصب و اجرای نمای کرتین وال نیز اهمیت زیادی داشته و از سپردن نصب این نما به افراد غیر حرفه ای جدا بپرهیزید زیرا ممکن است باعث کاهش استقامت نمای ساختمان شما شوند.

پیشنهاد ما به شما شرکت فرس میباشد. فرس نامی آشنا در صنعت تخصصی نما های مدرن است که افتخار همکاری با برندهای نام آشنای را در کارنامه خود دارا می باشد. جهت اطلاعات بیشتر، با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

Back To Top