skip to Main Content
نحوه ی اجرای نمای شیشه ای

نحوه ی اجرای نمای شیشه ای

شما چقدر با نمای شیشه‌ ای ساختمان آشنا هستید؟ نحوه اجرای نمای شیشه ای ساختمان مطلبی است که می‌خواهیم در این مقاله، راجع به آن با شما صحبت کنیم. به طور حتم، داشتن یک نمای زیبا و چشم‌ نواز برای هر ساختمانی لازم است.

شیشه یکی از مصالحی است که در ساخت نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اجرای نمای شیشه‌ ای ساختمان‌ از طیف گسترده‌ای از شیشه‌ها با ضخامت ‌های گوناگون استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید:تفاوت نمای کرتین وال با نمای شیشه ای فریم لس

استفاده از نمای شیشه ای، زیبایی چشم‌گیری را به ظاهر ساختمان شما می بخشد. اگر می‌خواهید ظاهری زیبا و جدید به ساختمان خود بدهید، در این مقاله، با ما همراه باشید تا شما را با نکات و نحوه اجرای نمای شیشه‌ای ساختمان و نمای شیشه ای فریم لس و روش اجرای نمای کرتین وال بیشتر آشنا کنیم.

مزایای اجرای نمای شیشه‌ای ساختمان چیست؟

نحوه ی اجرای نمای شیشه ای

استفاده از شیشه در طراحی و اجرای نمای ساختمان‌های مزایای مختلفی دارد که در ادامه مطلب به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بهره‌مندی بیشتر از انرژی خورشیدی
  • کنترل صدا
  • امکان ایجاد تنوع در طرح و رنگ
  • هزینه‌ی کمتر

اصول اجرای نمای شیشه‌ ای ساختمان چیست؟

در نحوه اجرای نمای شیشه‌ای ساختمان اصول مشخصی وجود دارند که باید حتما رعایت شوند. در ادامه به برخی از این اصول اشاره می‌شود.

انتخاب جنس شیشه در اجرای نما

از دیگر ارکان و اصول اجرای نمای شیشه‌ای، انتخاب درست جنس شیشه است. این نکته با توجه به سلیقه، موقعیت ساختمان و سایر عوامل تعیین می‌شود. میزان مات یا شفاف بودن شیشه نیز از نکات بسیار مهم است. همچنین توجه به اتصالات اطراف شیشه نیز از جمله اصولی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سیستم Rain screen در اجرای نمای شیشه‌ ای

یکی از اصول اجرای نمای شیشه ای ساختمان رین اسکرین (Rain screen) است. در این اصل هدف اصلی ممانعت از نفوذ آب باران، از نما به داخل ساختمان بوده که امر بسیار مهمی است. در این سیستم، ایجاد تعادل در فشار هوای بین رین اسکرین خارجی و داخلی باعث می شود که آب به داخل ساختمان، نفوذ نکند.

ویژگی‌های شیشه در اجرای نمای شیشه ای ساختمان

نحوه ی اجرای نمای شیشه ای

شیشه‌ای که برای استفاده در ساخت و اجرای نمای شیشه‌ ای ساختمان به کار برده می‌شود، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. ضخامت شیشه یکی از عوامل مهمی است که هنگام انتخاب و قبل از اجرای طرح، باید مورد بررسی قرار بگیرد. این عامل با توجه به نوع و کاربری ساختمان می‌تواند متفاوت باشد. شیشه‌ها می‌توانند به صورت شفاف، نیمه شفاف و مات مورد استفاده قرار گیرند. اما در بسیاری از موارد استفاده از شیشه نیمه شفاف از منظر امنیت مناسب‌تر است.

انواع روش اجرای نمای شیشه ای ساختمان

برای انتخاب اجرای نماهای شیشه‌ای چندین گزینه پیش‌رو خواهید داشت که با توجه به بودجه و هدف خود‌ می‌توانید نسبت به انتخاب یکی از آن‌ها اقدام کنید. تفاوت در انواع نمای شیشه‌ای به تفاوت در نحوه اجرای آن‌ها مربوط‌ می‌شود.

اجرای انواع مختلف نماهای شیشه‌ای عمدتاً تحت یک روش که به کرتین وال (curtain wall) یا دیوار پرده‌ای معروف است نصب و اجرا‌ می‌شوند. بر همین اساس انواع روش‌های مختلف اجرای نمای شیشه‌ای را‌ می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد که در ادامه به معرفی هر کدام از آن‌ها پرداخته خواهد شد.

  • کرتین وال لامل یا استیک
  • کرتین وال یکپارچه یا یونیتایز
  • کرتین وال عنکبوتی یا اسپایدر

روش اجرای نمای کرتین وال

نحوه ی اجرای نمای شیشه ای

شیشه های کرتین وال به دو روش Full Frameless و Face Cap یا U-channel اجرا می گردد. تفاوت این دو سیستم در استفاده از درپوش های آلومینیومی می باشد، که در سیستم های Face Cap با توجه به طراحی و نیاز پروژه می توان از درپوش های تخت و یا درپوش های دوکی استفاده نمود.

در سیستم های نصب نمای شیشه ای کرتین وال هیچ کدام از درپوش ها از روی نما دیده نخواهد شد و شیشه ها در نزدیکترین حالت ممکن پروفیل به یکدیگر نصب و اجرا میشوند.

هر دو سیستم علاوه بر زیبایی و فراهم نمودن امکان بصری سطح شیشه ای پیوسته جهت ناظر و بیننده از ضریب انبساط و انقباض، آب بندی و هوابندی بالایی برخوردار بوده و امروزه یکی از کاملترین سیستم های اجرایی شیشه ای رایج در دنیا به حساب می آیند.

با توجه به قابلیت نمای شیشه ای کرتین وال، در استفاده از شیشه های دو جداره یا سه جداره که با توجه به نیاز پروژه از لمینت یا سکوریت یا هر دو با هم می باشد، می توان استفاده کرد.

در هر دو سیستم ابتدا طرح ۳ بعدی اولیه تهیه و پس از نقشه برداری، پیاده سازی و تهیه نقشه های فاز۲ شاپ دراوینگ، مدول بندی ها انجام و ابعاد پروفیل های آلومینیومی محاسبه و جهت تولید و اکسترود به کارخانه ارسال می شوند.

کلیه پروفیل های نمای کرتین وال به صورت سازه های نردبانی در داخل کارخانه با دقت بسیار بالا و بدون خطای انسانی توسط ابزار دقیق ، ساخته و جهت نصب در محل محور های از پیش اجرا شده به پروژه ارسال می گردد.

شیشه‌ای که برای استفاده در ساخت و اجرای نمای شیشه‌ ای ساختمان به کار برده می‌شود، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. ضخامت شیشه یکی از عوامل مهمی است که هنگام انتخاب و قبل از اجرای طرح، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

اجرای نمای شیشه ای کرتین وال لامل

این نوع از اجرای نمای شیشه‌ ای ساختمان به دو صورت بدون قاب و درپوش دار اجرا می‌شود. در سیستم درپوش دار، یک شبکه مشخص که دربرگیرنده پروفایل های عمودی و افقی می‌باشد، ساخته می‌شود. شیشه به صورت مستقیم روی لامل قرار می‌گیرد. در طراحی نمای شیشه ‌ای فریم‌ لس، سطح شیشه کامل به صورت یکدست نمایان می‌شود.

جهت اجرای شیشه های اسپایدر بعد از آماده شدن محیط و اتمام کاری های اجرایی نما، لوله‌ها و یا پروفیل های استیل با ضخامت مناسب، توسط بست‌های مخصوصی به کف و سقف نصب می‌شود.

اجرای نمای شیشه ای کرتین وال یکپارچه

نحوه ی اجرای نمای شیشه ای

در این روش از اجرای نمای شیشه‌ای تمامی پیش‌بینی‌ها و محاسبات در خصوص کل نما و به ویژه نقاط حساس آن از قبل صورت‌ می‌گیرد و پس از انجام مدل‌سازی‌های سه‌بعدی دقیق، تمامی اطلاعات در اختیار کارخانه سازنده قرار‌ می‌گیرد.

کارخانه سازنده نیز قطعات لازم را براساس تمامی اطلاعات لازم در خصوص آب‌بندی، هوابندی و اندازه‌ها به صورت جزئیاتی دقیق طراحی می‌نماید و‌ می‌سازد. روش ساخت پانل‌ها هم به‌گونه‌ای است که تمامی پروفیل‌ها و قطعات که در کارخانه و تحت یک فرآیند بسیار پیشرفته ساخته شده‌اند به صورت نر و ماده در دسترس کارفرما قرار‌ می‌گیرند.

اتصال‌ها و براکت‌های لازم برای برقراری اتصال در این سیستم در سقف و کف اجرا‌ می‌شوند. پانل‌ها به براکت‌ها متصل‌ می‌شوند. اتصال‌های نر و ماده صورت‌ می‌گیرد و در مرحله آخر هم از آب‌بندی و هوابندی کامل هم اطمینان حاصل‌ می‌شود.

این فرآیند ساخت منحصر به فرد به تولید یک نمای بسیار مقاوم و با کیفیت منجر‌ می‌شود و متعاقباً هزینه‌های بالاتری را نیز به کارفرما تحمیل خواهد کرد. هزینه‌های زیاد باعث شده است که این روش اجرای نمای شیشه‌ای کمتر در ایران مورد استقبال قرار بگیرد.

بیشتر بدانید:مزایای لوور آلومینیومی نما

اجرای نمای شیشه ای به روش اسپایدر

نحوه ی اجرای نمای شیشه ای

جهت اجرای شیشه های اسپایدر بعد از آماده شدن محیط و اتمام کاری های اجرایی نما، لوله‌ها و یا پروفیل های استیل با ضخامت مناسب، توسط بست‌های مخصوصی به کف و سقف نصب می‌شود.

سپس بست‌های نمای اسپایدر به ‌وسیله جوش آرگون به لوله ‌ها متصل شده و پس از جوشکاری اندازه شیشه های اسپایدر به‌صورت دقیق برداشت شده و بعد از ساخت جهت نصب به محل پروژه منتقل می‌گردد.

در این سیستم عموما بین شیشه‌ ها فاصله ‌ای بین ۱ الی ۱٫۵ سانتیمتر را خالی می گذارند که پس از نصب، آن را با چسب‌های سیلیکون بی‌رنگ به‌صورت دقیق پر می‌ کنند.

این فاصله باعث می‌شود در زمان افت ساختمان و یا زلزله شیشه ها به هم برخورد نکرده و دچار شکستگی نشوند. شیشه‌های بکار رفته در نمای شیشه ای اسپایدر اصولاً باید به‌صورت شیشه لمینت و یا به‌ صورت شیشه ۱۰ میل سکوریت استفاده شود.

در این مقاله شما با نکاتی در مورد نحوه اجرای نمای شیشه‌ ای ساختمان آشنا شدید. همانطور که اشاره شد، ویژگی‌های شیشه و نحوه‌ی اجرا با توجه به فضای متفاوت پروژه‌ها و کاربری‌های گوناگون، می‌تواند متفاوت باشد. پس با داشتن اطلاعات لازم در این زمینه می‌توانید ساختمانی مدرن و جذاب داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما شرکت فرس میباشد. فرس نامی آشنا در صنعت تخصصی نما های مدرن است که افتخار همکاری با برندهای نام آشنای را در کارنامه خود دارا می باشد. جهت اطلاعات بیشتر، با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

Back To Top