skip to Main Content
انواع نماهای شیشه ای و کاربرد آن

انواع نماهای شیشه ای و کاربرد آن

شفافیت و روشنایی یکی از ویژگی های مهم معماری ایرانی و همینطور معماری روز دنیا بوده و هست. برای آشنایی بیشتر با انواع نماهای شیشه ای و کاربرد آنها، به شما پیشنهاد میکنیم که همراه ما باشید.

صفات شفافیت و روشنایی در اکثر قریب به اتفاق سبک های معماری در طول تاریخ مورد توجه قرار گرفته است. نمای شیشه ای مهمترین و کاربردی ترین عنصر در این زمینه محسوب می شود. هنگامی که از ظرافت شیشه در کنار استحکام فلز استفاده شود می توان آثاری مستحکم، ظریف و زیبا پدید آورد.

شرکت فرس، نیز از بدو تاسیس همیشه در صدد طراحی و ارائه جدیدترین سیستم های فلز-شیشه بوده و تا به امروز جزو خلاق ترین و موفق ترین شرکت ها در این زمینه بوده است.

بیشتر بدانید:تفاوت نمای کرتین وال با نمای شیشه ای فریم لس

انواع نماهای شیشه ای و کاربرد آن: نمای کرتین وال

انواع نماهای شیشه ای و کاربرد آن

اولین سیستمی که به معرفی آن می پردازیم نمای شیشه ای کرتین وال یا لامل است. در این سیستم ابتدا پروفیل های عمودی آلومینیومی که به مولیون معروف هستند، توسط براکت های مخصوص و رول بولت یا جوش به استراکچر ساختمان متصل شده و سپس پروفیل های عمودی که با نام ترنزوم شناخته شده می شوند، توسط لقمه های مخصوص بر روی پروفیل های عمودی نصب می گردند.

کلیه این مراحل پس از نقشه برداری دقیق توسط متخصصین این کار و طبق نقشه های واحد طراحی که به تایید کارفرما رسیده است، در کارگاه انجام شده و احتیاج به ساخت در کارخانه نمی باشد. پس از انجام مراحل فوق نوبت به نصب لاستیک های آب بندی، شیشه ها و بازشو ها می رسد.

انواع شیشه قابل استفاده در این سیستم عبارتند از: شیشه ساده، شیشه دوجداره، شیشه سه جداره، شیشه لمینت، شیشه سکوریت، شیشه اسپندرال، شیشه سندبلاست و انواع شیشه های اسمارت.

به طور کلی این سیستم در دوحالت فیس کپ و فریم لس اجرا می گردد. در سیستم فیس کپ کاور آلومینیومی بین شیشه ها نمایان است و شیشه ها به صورت تایلهای جدا از هم دیده می شود.

جدیدترین و کاملترین سیستم در نماهای شیشه ای سیستم یونیتایز می باشد. تفاوت عمده این سیستم نسبت به سایر سیستم ها آماده شدن آن در کارخانه و قرارگیری بر روی نما به صورت پازل است.

انواع نماهای شیشه ای و کاربرد آن: سیستم یونیتایز

انواع نماهای شیشه ای و کاربرد آن

جدیدترین و کاملترین سیستم در نماهای شیشه ای سیستم یونیتایز می باشد. تفاوت عمده این سیستم نسبت به سایر سیستم ها آماده شدن آن در کارخانه و قرارگیری بر روی نما به صورت پازل است.

این سیستم به شما این امکان را می دهد تا در حین اجرای ساختمان و پس از تکمیل هر مرحله نمای آن را نصب نموده و به موازات سایر مراحل ساخت، مرحله نازک کاری نیز پیش برود. این سیستم در کنار تمام مزایای خود به دلیل گرانتر بودن نسبت به سایر سیستم ها همچنان نسبت به سیستم های دیگر از استقبال کمتری برخوردار است.

از دیگر مزایای یونیتایز می توان به مقاومت در برابر زلزله اشاره کرد. انعطاف پذیری تایل ها در کنار هم موجب می گردد تا مواقع بروز زلزله آسیبی به نمای ساختمان نرسد و از بروز خطرات جبران ناپذیری که ساختمان های شیشه ای را تهدید می کند، جلوگیری به عمل آید. استفاده از این سیستم در ساختمان های بلند مرتبه که سرعت ساخت مورد اهمیت است و همچنین هزینه زیاد قابل توجیه است پیشنهاد می گردد.

انواع نماهای شیشه ای و کاربرد آن: سیستم اسپایدر

انواع نماهای شیشه ای و کاربرد آن

سومین سیستمی که در این بخش به توضیح آن می پردازیم نمای اسپایدر است. در این سیستم قطعات چنگک مانندی وجود دارند که شیشه ها را در کنار یکدیگر نگه می دارند.

شیشه ها در این سیستم معمولا تک جداره و یا به صورت دو شیشه لمینت اجرا می شوند. همچنین در این سیستم ها امکان استفاده از استیند گلاس نیز وجود خواهد داشت. در سیستم های پیشرفته تر امکان استفاده از شیشه های دوجداره نیز فراهم می باشد. نمایان بودن ستون ها و کلیه قطعات در سیستم اسپایدر زیبایی خاصی به محیط می دهد.

همانطور که می دانید، امکان استفاده از ستون شیشه ای نیز در این سیستم وجود دارد که این به معنای حداکثر شفافیت و استفاده حداکثری از شیشه در نمای ساختمان است. استفاده از این سیستم به جهت شفافیت حداکثری و امکان اجرای شیشه با ابعاد بزرگ، در فروشگاه ها و مراکز تجاری پیشنهاد می گردد.

مزایای نمای شیشه ای

انواع نماهای شیشه ای و کاربرد آن

نمای شیشه ای به مهندسین و معماران این توانمندی را داده است بتوانند به خلاقیت های طراحی نمای خود جامه عمل بپوشانند. برخی از ویژگی های مثبتی که این نمای شیشه ای که معماران را به سمت خود کشانده است به شرح زیر است:

  • کاهش وزن ساختمان.
  • افزایش سرعت اجرای نما.
  • افزایش راندمان نور طبیعی و کاهش نیاز انرژی برق برای روشنای.
  • افزایش دید ساکنان داخل ساختمان.
  • برانگیختن حس زیبایی شناختی در مراجعین ساختمان.
  • کاهش آلودگی صوتی به دلیل ماهیت شیشه های چند جداره.
  • کاهش هزینه ساخت نما در نمونه های ۲ و ۳ جداره.
  • تهویه مطبوع طبیعی در نمونه های دارای تهویه مطبوع به منظور کاهش نیاز به انرژی برق برای ایجاد تهویه.

معایب نمای شیشه ای:

همانطور که هر جنس دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد شیشه نیز معایبی دارد که با دانستن آنها مهندسان و معماران با توجه کاربردی که برای آن می خواهند جنس مناسبی برای نما انتخاب می کنند. برخی از این معایب عبارتند از:

  • از آنجا که ضریب انتقال حرارت در شیشه بالا است، تبادل حرارت سریع اتفاق می افتد. از این رو میزان مصرف انرژی برای ایجاد گرمایش یا سرمایش در ساختمان افزایش می یابد.
  • شیشه به دلیل ماهیتی که دارد صدا را جذب نمی کند، بلکه منعکس می کند از این رو برای ساکنین ساختمان آلودگی صوتی ایجاد می کند.
  • نماهای شیشه ای در مقابل زلزله مقاوم نیستند. از این رو از طرف شهرداری ها ممنوعیت هایی برای نماهای شیشه ای وجود دارد.
  • علاوه بر مقاوم نبودن شیشه در برابر ارتعاشات، در برابر حرارت بالا و آتش سوزی نیز مقاومت ندارد و بسیار سریع تحت حرارت دچار تغییر شکل و فروریختن نما می شود.
  • نماهای شیشه ای به دلیل ماهیت حساسی که دارند، نیازمند بازرسی ها، تعمیر و نگهداری های بالایی نسبت به سایر نماها هستند.
  • در نمای شیشه ای، افرادی که در نزدیکی نمای شیشه ای هستند از حیث تبادل نور و حرارت آسایش کافی را ندارند.

بیشتر بدانید:نمای شیشه ای فریم لس

انواع نماهای شیشه ای و کاربرد آن: انواع شیشه

انواع نماهای شیشه ای و کاربرد آن

خود شیشه نیز دارای انواع و اقسام است:

شیشه های چند لایه:
شیشه های چند لایه که از ترکیب شیشه و پلاستیک استفاده می شود. این نوع شیشه، بیشتر برای پنجره های بازشو استفاده می شوند. از انواع دو جداره شروع تا چندین لایه ختم می شوند. معمولا با توجه به کاربردی که دارند، در فضای بین دو لایه از شیشه پلاستیک یا گاز آرگون به منظور کاهش رسانایی مقاومت حرارتی استفاده می شود.
شیشه های سکوریت:
شیشه های سکوریت نیز نوع دیگری از شیشه هستند که شیمی دانان و دانشمندان برای پوشش معایب نمای شیشه ای اختراع کرده اند. یکی از معایبی که نماهای شیشه ای دارند، مقاومت ناچیز آنها در برابر شکستن میباشد. شیشه های سکوریت، به دلیل تغییراتی که در آنها ایجاد شده اند عملا احتمال شکستن آنها به صفر رسانده اند.
شیشه های رفلکس:
و در نهایت شیشه های رفلکس که بخش دیگری از معایب نمای شیشه ای را پوشش می دهد. همانطور که در قسمت معایب نمای شیشه ای گفتیم، یکی از مشکلات این نوع نماها، ورود نور به صورت کنترل نشده است که برای افرادی که در نزدیکی شیشه ها قرار دارند، باعث سلب آسایش آنها می باشد. به همین دلیل، شیشه ها رفلکس دار توسط شیمیدانان و دانشمندان اختراع شدند تا بخشی از نوری که از جانب آفتاب به ساختمان می تابد، را بازتاب دهد. این نظر نور کمی کنترل شده تر وارد محیط ساختمان می شود.
پیشنهاد ما به شما شرکت فرس میباشد. فرس نامی آشنا در صنعت تخصصی نما های مدرن است که افتخار همکاری با برندهای نام آشنای را در کارنامه خود دارا می باشد. جهت اطلاعات بیشتر، با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

Back To Top