skip to Main Content
استاندارد های نمای شیشه ای کرتین وال

استاندارد های نمای شیشه ای کرتین وال

در این مطلب از مجله فرس قصد داریم تا به توضیح استاندارد های نمای شیشه ای کرتین وال بپردازیم. این‌گونه نما امروزه به طور گسترده ای در پروژه های ساخت و ساز، برج های مرتفع و مجتمع های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

مهمترین دلیل استفاده از این نوع نما زیبایی آنهاست. در مراتب بعدی مزایای ویژه‌ای است که نماهای شیشه‌ای برای ساختمان در بر دارد که از جمله آنها می توان به کنترل انتقال حرارت و رطوبت، عایق بودن در برابر آلودگی صوتی و کاهش مصرف انرژی مورد نیاز برای سرمایش، گرمایش و تامین روشنایی ساختمان، مقاومت در برابر طوفان، زلزله و غیره اشاره کرد.

یکی از نکات مهم در استفاده از نمای شیشه ی کرتین وال توجه به استانداردهای اجرای نما است که باعث می شود تا سازه نهایی از کیفیت و ایمنی لازم بهره‌مند شود.

انواع متریال بکار رفته در نمای کرتین وال شامل پروفیل فریم، شیشه و لاستیک ها است که هرکدام بایستی مشخصات ویژه‌ای را داشته باشند که در ادامه مطلب با این خصوصیات آشنا خواهیم شد و در ادامه تست های ارزیابی کیفیت نمای شیشه ای توضیح داده می شود.

بیشتر بدانید: معرفی اجزای نمای کرتین وال

استاندارد های نمای شیشه ای کرتین وال: پروفیل ها

استاندارد های پروفیل در اجرای نمای شیشه ای کرتین وال

جنس پروفیل های بکار رفته برای ساخت فریم، آلومینیوم گالوانیزه و یا اکسترود شده است که با اتصالات مکانیکی به یکدیگر وصل می‌شود. برای جلوگیری از تحلیل رفتن مقاومت و پله شدن پروفیل های آلومینیومی، لبه آنها بایستی فارسی بریده شود.

نکته دیگر در رابطه با پروفیل های آلومینیومی رنگ آنهاست که معمولاً از پوشش های پودری سفید رنگ با حداقل ضخامت ۴۰ میکرون برای آنها استفاده میشود. این پوشش های پودری بایستی مطابق با استاندارد های زیر باشند:

  1. ASTM D1186
  2. ASTM D2794
  3. ASTM D522
  4. ASTM D3359
  5. ASTM D6441
  6. ASTM D5965

رنگ شیشه ها باید به گونه‌ای باشد که در مقابل عوامل مخرب نور بویژه امواج ماوراء بنفش مقاوم بوده و گارانتی ۱۰ ساله کارخانه سازنده را داشته باشد.

استاندارد های نمای شیشه ای کرتین وال: شیشه ها

استاندارد های شیشه در نمای شیشه ای کرتین وال

مهمترین استاندارد شیشه ها در رابطه با ضخامت آنهاست که بایستی تاب مقاومت در برابر فشار باد را داشته باشد. کلیه نکات مهم در مبحث ششم مقررات ملی ساختمان آمده است. در این استاندارد ها پارامترهایی چون فشار باد، محاسبات حرارتی شیشه بر اساس شرایط اقلیمی و تعادل فشار در مراحل مختلف از ساخت تا حمل و نصب مورد بررسی قرار گرفته است.

رنگ شیشه ها باید به گونه‌ای باشد که در مقابل عوامل مخرب نور بویژه امواج ماوراء بنفش مقاوم بوده و گارانتی ۱۰ ساله کارخانه سازنده را داشته باشد. همچنین شیشه ها نبایستی قابلیت خش خوردگی و یا ترک خوردگی در محل خم را داشته باشند.

اگر شیشه های مصرفی از نوع دوجداره است اسپیسر یا فاصله دهنده بین دو شیشه بایستی ۸ تا ۱۲ سانتیمتر بوده و یکپارچه نصب شود. ضخامت شیشه های دوجداره برحسب ارتفاع، تعداد طبقات و کاربری بنا تعیین می‌شود. بین شیشه ها نیز بایستی به مقدار لازم گاز آرگون آرگون تزریق شود و سپس محل تزریق درزبندی شود.

استاندارد های نمای شیشه ای کرتین وال: لاستیک ها

برای جلوگیری از نفوذ آب از محل درزهای شیشه و فریم به درون ساختمان بایستی تمهیداتی لحاظ شود. برای این منظور از لاستیکهای EPDM استفاده می شود که مشخصات فنی لاستیکهای EPDM بایستی مطابق با استانداردهای DIN EN 13859-2 باشد.

همچنین در دراز مدت زوایا و گوشه ها تغییر حالت پیدا کرده و پنجره ها از رگلاژ خارج می شوند. این به معنای افت مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت است. در این صورت بایستی در فضاهای خالی مابین زاویه قائم گوشه پنجره و جداره داخلی پروفیل ها، چسب های پلی اورتان و چسب آهن تزریق شود.

اغلب پس از انجام تست فشار باد مجدداً تست هوابندی و آب بندی صورت می گیرد تا مشخص شود در صورتی که نماد در برابر فشارهای باد نامتعارف قرار بگیرد آیا از مقاومت کافی در برابر نفوذ هوا و رطوبت نیز برخوردار است یا خیر.

تست های ارزیابی نمای شیشه ای استاندارد

تست های اجرای نمای کراتین وال

در مورد استفاده از نماهای شیشه‌ای علاوه بر محاسبات اولیه انجام تست های زیر جهت بررسی مقاومت نما ضروری است:

تست هوابندی
در این تست بر اساس فشار استاندارد مقدار هوایی که از نمای شیشه ای کرتین وال عبور میکند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. سپس نتایج با مقادیر بحرانی مقایسه می شود.

تست آب بندی
یکی از پارامترهای مهم در مورد نمای شیشه ای کرتین وال عایق بودن نسبت به نفوذ رطوبت در مواقع بارندگی است که برای منظور از تست آب بندی استفاده می شود. در این تست میزان نفوذ آب با فشاری
استاندارد مورد بررسی قرار گرفته و نتایج به دست آمده با نتایج بحرانی مقایسه و سپس دسته بندی می شود.

تست فشار باد
تست فشار باد به منظور ارزیابی مقاومت و ایستایی پروفیلها در برابر فشار باد و طوفان انجام می‌شود. در این تست نیز فشار باد با استفاده از یک دمنده هوا با مشخصات استاندارد مدلسازی شده و تغییرات فیزیکی پروفیل های عمودی بررسی می شود.

اغلب پس از انجام تست فشار باد در سیستم‌ En 13830 مجدداً تست هوابندی و آب بندی صورت می گیرد تا مشخص شود در صورتی که نماد در برابر فشارهای باد نامتعارف قرار بگیرد آیا از مقاومت کافی در برابر نفوذ هوا و رطوبت نیز برخوردار است یا خیر.

بیشتر بدانید: مزایا و معایب نمای کرتین وال

مجری کرتین وال

دپارتمان تخصصی نماهای مدرن فرس یکی از شرکت های توانمند در حوزه اجرای نماهای شیشه‌ای است که از سابقه فعالیت بالا در این زمینه برخوردار می باشد. شما می توانید با اطمینان خاطر از کیفیت و ایمنی نمای خود از خدمات شرکت فرس بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل فرمایید.

Back To Top